TARTALOMJEGYZÉK
1 Bevezetés
1.1 Előszó
1.2 A
háromhúros brácsa
1.3 Hangolások
1.4 Hangszervásárláskor
1.5 A
vonó és fogása
1.6 A
hangszer helyes tartása
1.7 Gyakorlással
kapcsolatos jó tanács
2 A vonózás
2.1 A
hangszer helyes tartására
2.2 a
vonó húrokhoz viszonyított merőlegességére
2.3 a
vonó fája ne érjen a húrokhoz
2.4 mindhárom
húrhoz ugyanolyan erovel tapadjon
2.5 a
vonó húrlábtól való mindig azonos és optimális távolságára
2.6 a
szép vonóindításokra és vonómegállításokra
3 A fogások
3.1 A
fogástáblázat
3.2 Behangolás
3.3 A
G dúr
3.4 A
C dúr
3.5 Akkord
párok, Dúrakkordok
4. Vonásfajták
4.1 Parlandó
hangsúlyok nélküli
4.2 A
zenei 1-3 -at hangsúlyozó
4.2.1 A
teljes vonóra egyetlen hangsúly jut
4.2.2 A
dűvők
4.2.2.1 Folyamatos
dűvők
4.2.2.2 Megszakított
dűvők
4.3 Aszimmetrikus
vonások
4.4 A
zenei 2-4 -et hangsúlyozó (esztamm)
4.5 Kevert
vagy összetett vonások
4.6 A
sokféle vonásnemről röviden
5 További
akkordok haladóknak
5.1 A
7-es akkordok
5.2 A
moll akkordok
5.3 Gyakran
előforduló akkordfűzérek (sémák)
5.4 Hangfelvételek
lejegyzése
6 Fogástáblázat
7 Névjegy
1.1 ELŐSZÓ
A kontraiskola olyanok számára készült, akik szinte zenei előképzettség nélkül
szeretnének megtanulni kontrázni. A szükséges zeneelméleti anyag megtanulható
a rendelkezésre álló szakirodalomból. Itt hangsúlyosan gyakorlati oldalról
közelítjük meg a hangszeren való játékot és a gyakorlás során felmerülő problémákat.
Érintjük a hangszervásárláskor szükséges információkat, megtanuljuk a vonókezelést,
a különböző akkordok fogásait és foglalkozunk a harmóniafűzési problémákkal
is. A kontraiskola hasznos segédanyaga lehet a népzenei tanfolyamoknak, zeneiskoláknak,
valamint egyéni érdeklődőknek.
1.2 A háromhúros brácsa
A hangszer leginkább Erdély területén használatos. A hagyományos brácsától
az különbözteti meg, hogy a három húr egyetlen síkban fut egymás mellett.
Ezért a húrláb ívét egyenesre kell vágni. Ezért egyetlen lehetséges vonóirány
létezik és minden pillanatban mindhárom húr szól. A hangszeren dallamjáték
lehetetlen. A zenei kíséret harmóniáit és ritmikáját lehet vele széles körben
megvalósítani.
1.3 Hangolás:
A húrokat mindig G-D-A hangokra hangoljuk. Az „A” húr helyére is „G” húr kerüljön
egy hanggal feljebb húzva. Ez a fajta legelterjedtebb hangolás eredményezi
a nagyon tömör hangzást, amivel egyúttal a legnagyobb hangerőt érhetjük el.
Ez fontos szempont, mert a hegedű - brácsa- bőgő vonóstriónak ki kellett szolgálni
esetleg több száz fős mulatságot is. Néhány egyéb speciális hangolás is ismeretes.
Van rá példa, hogy a középső „D” húrt egy D-re húzott vastag „C” brácsahúrral
helyettesítik. Ez a hangzást mélyebbé, bársonyosabbá, puhábbá teszi. Más esetben
pedig az „A” hangot hagyományos, tehát normál „A” húrral szerelik. Ezt a hangolást
prím kontra hangolásnak nevezik és hegedőn szokták elkövetni. Végül, de nem
utolsósorban létezik olyan hangolás is, hogy az egyenesre vágott lábon 4 húrt
hangolnak C-G- D-A hangokra úgy, hogy a „D” hangot C-húrról, az „A” hangot
pedig G-húrról húzzák feljebb egy hanggal. Az ilyen hangszeren különösen nehéz
a játék, hiszen egyszerre négy húrt kell tisztán megszólaltatni. A régebbi
időkben a húrokat jobb híján a zenészek maguk fonták juh vagy birkabélből.
Ezek a mai fémhúroknál sokkal vastagabbak és hangosabbak voltak. Hátrányuk
az, hogy sokkal érzékenyebbek a pára és hőingadozásra, továbbá nem vehetik
fel a versenyt a vastagságtartás és a homogenitás terén sem a mai gyári fémhúrokkal.
Épp ezért nagyon nehéz rajtuk tisztán játszani. Maradjunk tehát a kereskedelemben
kapható fém brácsahúroknál.
1.4 Hangszervásárláskor figyeljünk z alábbi dolgokra: Minél
nagyobb a hangszer teste, annál nagyobb lehet a hangja. Ha rövid a karunk
és az ujjaink, lehetőleg ne vegyünk túl nagy hangszert, mert nehézségeink
lesznek a magasabb akkordok tiszta megfogásával. Lehetőleg ép hangszert vegyünk.
Különösen ügyeljünk arra, hogy a lélek végeinél ne legyen repedt a hangszer.
óvakodjunk a „kikapart” brácsáktól is. A kikaparás annyit jelent, hogy belülről
alaposan elvékonyítják a hasat de néha a hátat is. Ilyenkor a vékonyabb hangszer
jobban szól, de sokkal sérülékenyebbé válik és hamarabb „elfárad” a fája.
Vásárláskor nyomkodjuk meg a hasat és a hátat. A lakkozásban tükröződő fényen
láthatjuk, hogy milyen mozgásokat végez a has vagy esetleg a hát. Kontrázási
célra kezdetben nem érdemes drága mesterhangszert venni, viszont figyeljünk
oda arra, hogy tiszta legyen rajta a fogás. Ezért vásárláskor legyen nálunk
néhány különböző magasságra levágott egyenes húrláb, hogy az esetleg négyhúros
kontrát hamar átszerelhessük háromhúrosra. E nélkül sose vegyünk meg hangszert.
Kopogtassuk végig a káva mentén a hasat és a hátat is. Ha eközben zörgést
hallunk, az adott helyen nem fog a ragasztás. Az eladó szövegét udvariasan
hallgassuk végig, de kizárólag saját benyomásaink és a hangszer hangja alapján
vásároljunk. Végül sose vásároljunk illetve próbáljunk ki hangszert konyhában
vagy egyéb puszta falak határolta szobában, hanem hallgassuk meg szabad téren
vagy akusztikailag csillapított helyen is.
1.5 A vonó és fogása:
A régi időkben jobb híján a vonót is maguk készítették elődeink. Ennek oka
nem valamely divat vagy különleges igény volt, hanem inkább a szegénység.
Azokat a vonókat nem lehetett a ma megszokott kápacsavarral feszíteni, mert
a kápa mozdíthatatlan volt. A szőrt a végénél belefont spárgával kötözéssel
rögzítették a kápához. így a szőr feszességét ezen túl csak a vonófogással
tudták változtatni. A vonót annyiban fogjuk másként mint a klasszikusok, hogy
jobban a markunkba vesszük a kápát, továbbá a kisujjat nem tesszük a feszítőcsavarra,
mert nincs szükség a több lehetséges vonóirány megvalósítására. Fontos szempont
viszont, hogy a mutatóujjunk első ujjpercével nagy erővel és kényelmesen nyomhassuk
a vonót a húrokra.
1.6 A hangszer tartása:
A brácsát nem a klasszikus vonós hangszereknél megszokott módon tartjuk. Ennek
oka nem valamiféle divat vagy különcség, hanem inkább törekvés a lehető legkényelmesebb
póz elérésére. Megjegyzem, hogy kezdetben bármely hangszertartás rendkívül
kényelmetlennek tűnik. Idő kell a legkényelmesebb póz elsajátításához is.
Helyes brácsatartás esetén a hangszer négy helyen támaszkodik testünkhöz.
A hangszer alsó kávája a gombnál érintkezik a szegycsontunkhoz vagy attól
kissé a jobb vállunk felé. Második pont a káva érintkezik a bal alkarunk belső
középső részével. Harmadik pont a hangszer nyaka befekszik a balkezünk hüvelyk
és mutatóujjai közé. Negyedik pontként állunkkal rögzíthetjük még a hangszert
a hozzá közel eső kávarész érintésével. Szokjuk meg, hogy a hangszer vége
ne lógjon le és a három húr közel függőleges síkban álljon. A vonó mindig
pontosan merőleges legyen a húrokra és ügyeljünk arra, hogy mindig mind a
három húr egyenlő hangosan szóljon. Ez különösen eleinte nem is kis feladat.
1.7 Gyakorlással kapcsolatos fontos jó tanács: Bármilyen
gyakorlás ciklikus folyamat. Ez azt jelenti, hogy többször ismételgetni kell
mindent ahhoz, hogy beidegződjön. Saját tapasztalatom az, hogy az ismételgetés
önmagában felületessé teheti a gyakorlást. Könnyen abba a hibába esik az ember,
hogy egyre gyorsítva a tempót, átsiklik a hibákon és így rögzülhetnek a dolgok.
Gyakorláskor legfontosabb az állandó analitikus odafigyelés. Magyarul az,
hogy minden pillanat tudatos legyen. Ennek jegyében nézzük az első de nem
is könnyű akadály vételét, a vonózást.
2. A VONÓZÁS
Első feladat:
Húzzuk teljes vonóhosszban lefelé és felfelé egyenletes hangerővel az üres
hármashangzatot. Ez nem könnyű feladat mert egyszerre nagyon is sok mindenre
kell figyelni úgymint:
A hangszer helyes tartására,
a vonó húrokhoz viszonyított merőlegességére, a vonó fája ne érjen a húrokhoz,
mindhárom húrhoz ugyanolyan erővel tapadjon, a vonó húrlábtól való mindig
azonos és optimális távolságára, a szép vonóindításokra és vonómegállításokra.
Ugye, hogy nem kis feladat ? Az a helyes, ha ezzel a problémával legalább
4 órát eltöltünk. Vegyük sorra a teljesítendő pontokat !
2.1 A hangszer helyes tartása.
A kezdet kezdetén csupán vegyük fel a hangszert a helyes tartás szerint, majd
tegyük le, majd kis idő után ismét vegyük fel. Próbáljunk megbarátkozni a
kezdetben kényelmetlen pozitúrával. Később mind több ideig vegyük fel a hangszert
és így mozogjunk vele. Üljünk le, álljunk fel és picit sétáljunk is vele.
Ha elfáradtunk, ujra tegyük le és kis pihenés után ismét vegyük fel. Előbb
utóbb otthonos lesz a póz.
2.2 A vonó húrokhoz viszonyított merőlegessége. Egyelőre
kicsivel a húrok fölött húzogassuk a vonót ügyelve arra, hogy ne legyen kaszáló
jellegű a mozdulat. A vonó mindig pont függőlegesen mozogjon. Ehhez szükség
van a csukló bizonyos kilazítására, hogy minden pozícióban függőlegesen tudja
tartani a vonót. Ezt a bizonyos fel és le vonáskor szükséges csuklómozdulatot
érdemes hangszer nélkül is gyakorolgatni. Ennek az az értelme, hogy nem vonja
más dolog el a figyelmünket, mint például a hangszer tartása és a vele kapcsolatos
kezdeti kényelmetlenségek. Ha már az a bizonyos csuklómozdulat automatikus,
tegyük a vonót a valóságban is a húrokra és húzzuk meg.
2.3 A vonó fája ne érjen a húrokhoz !
A vonót úgy tartsuk, hogy a fája semmiképp ne érhessen a húrokhoz, mert az
játék közben zörgő hangot ad. Hiába koptatja a húrokat, a fáról lejön a festés,
továbbá a szőr sem egyenletesen kopik és szakad..
2.4 Mindhárom húrhoz ugyanolyan erővel tapadjon. Szinte
biztos, hogy kezdetben csak valamelyik szélső, esetleg vele a középső húr
fog megszólalni mégpedig reszelős rekedtes hangon. Ez a csukló többirányú
merevsége miatt van így. Ügyeljünk tehát arra, hogy mindhárom húr szóljon
minden pillanatban. Ez az első nehezen teljesíthető feladat. Sokat gyakoroljuk
ezt és próbáljunk vonós kezünkön lazítani, mert az az oka a kellemetlen hangzásnak.
Közben a hangszert néha tegyük le és újra vegyük fel, ezzel is oldva a kezdeti
görcsösséget.
2.5 A vonó húrlábtól való mindig azonos és optimális távolsága.
Minél közelebb húzzuk a vonót a húrlábhoz, annál hangosabb, de ugyanakkor
annál recsegősebb (sok gyakorlás után) felhangdúsabb hangzást kapunk. A kezdet
kezdetén ne közelítsük meg nagyon a húrlábat. Egyezzünk ki a tőle való 4 centinyi
távolságban. Ilyen helyzetben könnyebb megszólaltatni recsegés és besípolás
mentesen a húrokat. Néhány hónappal később, amikor már biztosabban áll a kezűnkben
a vonó, érdemes a húrlábat másfél centire megközelíteni. Ez a távolság tehát
mindig a megszólaltathatóság és a hangerő kompromisszuma. Halk és lassú számokat
a lábtól nagyobb távolságra kell megszólaltatni.
2.6 A szép vonóindítások és vonómegállítások. A vonót megindítani
és megállítani sokféleképp lehet. Később a különböző vonások megvalósításakor
erről még sok szó fog esni. Most a legegyszerűbb, de nagy odafigyelést igénylő
esettel kezdjük. Tegyük a vonót a kápánál a húrokra gondosan ügyelve arra,
hogy mindháromhoz érjen hozzá. Kissé nyomjuk a vonót a hangszer hasa felé,
majd pontszerűen húzzuk meg lefelé a vonót. A tapadási súrlódást leküzdve
a vonó megindul lefelé és megszólalnak a húrok. Most kezdődnek a nehéz pillanatok.
A vonót egyenletes mozgásban kell tartani egész a vonó csúcsáig mégpedig állandó
kontroll alatt. Ez azt jelenti, hogy végig figyelni kell a vonó húrokhoz viszonyított
merőlegességére és arra is, hogy idő közben nehogy elhallgasson valamelyik
húr. így egyszer csak eljutunk a csúcsig, ahol a vonót szépen pontszerűen
meg kell állítani. Ez annyit jelent, hogy a megállítás után már semmilyen
hangmaszat ne szólaljon meg. Most vegyük el a vonót a húroktól. Ne csináljunk
semmit, hanem gondolatban elemezzük a történteket. Gondoljuk végig, hogy mi
volt jó és mi nem sikerült. Ez a gyakorlás lényege. Ha most elkezdenénk oda-vissza
vonózni, sosem alakulna ki a kellő kontroll. Tehát, miután kiértékeltük az
eseményeket, újra induljunk a kápától. Hajtsuk végre a fenti folyamatot, majd
újra értékeljük ki a történteket. Ha elégedettek vagyunk és a környezetünk
is, mehet a folyamat most már fordítva a csúcstól a kápáig. Ezt is külön ismételgessük.
Ha ez is jól megy, csak akkor kezdjünk az oda-vissza vonózáshoz, de akkor
is minden vonóforduláskor álljunk meg és mélázzunk el a történteken. így nem
térhetünk le a helyes útról és jó hatásfokkal haladhatunk tovább.
3. A FOGÁSOK
3.1 A fogástáblázat.
Ismerkedjünk meg a mellékelt fogástáblázattal. Ez tartalmazza a lehetséges
fogások képeit. A gitár bundjainak megfelelően félhangos osztásokat jelöl
a fogólap sematikus képén. Pötty jelzi a szükséges lefogási helyeket. Az akkord
mellé írt számok az ujjrendre utalnak. 1,2,3,4 rendre a mutató, középső, gyűrűs
és a kisujjat jelentik.
3.2 Behangolás.
Mindenekelőtt hangoljuk be tisztára a G, D, A húrokat. Ha ehhez nem elég az
„Á” síp vagy hangvilla, használjunk kromatikus hangoló gépet. A gitárhoz használatos
olcsóbb gépek nem megfelelőek. Célszerű először az A-húrt behangolni, majd
összehúzva a D-vel, azt is behangolhatjuk. Végül a D-t a G-vel húzzuk össze
és most a G húrt hangoljuk be. Amennyiben eredetileg nagyon el volt hangolva
a hangszer, másodszor is ellenőrizzük és korrigáljuk a hangolást.
3.3 A G dúr.
Próbáljuk először lefogni a G-dúr akkordot. A mutató ujjunkkal kell az A húron
fogni egy H hangot. Ez nagyjából 2 centire esik a fogólap elejétől. Húzzuk
össze a három húrt úgy, hogy az akkord kristály tisztán szólaljon meg. Ha
ez teljesült, rögzítsük fejünkben a pontos lefogási helyet. Engedjük el, majd
ismételten fogjuk le a hangot. Ha idő közben hamis lett az akkord, tisztítsuk
ki. Semmiképp se rögzüljön hamisan a fogás. A három hangnak gyönyörűen össze
kell csengenie. Ha valaki nehezen hallja meg a fogott hang tisztaságát, neki
hangoló gépet kell használni a helyes pozíció megtalálásához. Kristály tisztán
megfogott akkorddal próbálgassuk az egyenletes vonást lefelé és felfelé. Néha
tartsunk szünetet, majd újra vegyük fel a hangszert, fogjuk meg tisztán a
G-dúr H hangját és gyakoroljuk az egyenletes vonózást úgy, hogy a fent tárgyalt
helyes vonózási kritériumok maradéktalanul teljesüljenek.
3.4 A C-dúr.
Ha minden jól megy, tanuljuk meg a C-dúr fogását. Itt már két húrt kell lefogni.
A mutatóujjunkat áttesszük a D-húrra ugyanolyan távolságra a fogólap elejétől
mint az előbb volt az A-húron. A középső ujjunkkal fogjunk egy C hangot az
A-húron. Ez nagyjából egy ujjnyival van feljebb az előző pozíciótól. Ezt az
akkordot is ki kell tisztítani és rögzíteni kell fejünkben a pontos fogási
pozícióit. Most a tisztán fogott C-dúr akkorddal próbálgassuk a helyes vonózást.
3.5 Akkord párok, Dúrakkordok
Ha biztonságosan eltaláljuk már a C-dúrt is, próbáljuk váltogatni az eddig
megtanult két akkordot. Először csak minden negyedik vonás után váltsunk fogást.
Később minden másodiknál, majd végül mindegyik vonásnál. Célszerű kezdetben
az akkordokat párban megtanulni. A zenei kíséretekben bizonyos fogások gyakran
fordulnak elő kötött sorrendben. Ezt kihasználva javaslom az
alábbi akkord párokat lehetőleg együtt megtanulni: G-C, C-F, A-D, D-G, E-A,
H-E, Fisz-H, F-B, B-Esz.
Tanuljuk még meg az Asz és a Cisz dúr fogásait is. Ekkor minden létező dúrfogást
ismerünk. Ennek birtokában már rengeteg fajta zenét le tudunk kísérni. Az
Erdélyi Mezőség tájegységhez tartozó falvakban szinte csak ezeket az akkordokat
használták a legutóbbi időkig. Fentiek elsajátítása sok időt és türelmet igényel.
A fogó és a vonós kéz együtt fejlesztendő, tehát egyelőre érjük be ennyi akkorddal
és tanuljunk meg néhány alapvonást.
4.VONÁSOK
Párlandó dallamokat kísérő ritmika nélküli folyamatos vonózás A zenei 1-et
illetve 3-at hangsúlyozó vonózások A zenei 2-t illetve 4-et hang-súlyozó vonózások
(esztamm) Az utóbbi két vonózás kombinációiból adódó speciális vonózások
4.1 Párlandó dallamokat kísérő ritmika nélküli folyamatos
vonózás lényege az, hogy a párlandó dallamok alatt állandóan szól a kontra.
Sohasem szabad tehát szünetet hagyni. A vonóváltásokat lehetőség szerint úgy
kell megoldani, hogy egyáltalán ne lehessen meghallani.
Ez nem kezdőknek való
feladat, mert szükségeltetik hozzá a sok muzsikálástól kilazult csukló. A
hangerővel és az akkordokkal követni kell a prímást és semmiképp sem megelőzni
őt. Ilyen vonással kell kisérni többek közt a hajnalikat és a dojnákat.
4.2
A zenei 1-et illetve 3-at hangsúlyozó vonózások. Ebbe a csoportba tartozik
a legtöbb vonás.
Alapvetően három alosztálya különböztethető meg.
:4.2.1
A teljes vonóra egyetlen hangsúly jut. Ennek tipikus példája a széki lassú
vonása, ahol mindig a vonó elején elhangzik egy nagy hangsúly, majd azt követi
egészen a vonó végéig tartó hosszan elnyújtott hang. Annak érdekében, hogy
az első hangsúly minél nagyobb legyen, gyakran a vonófordulás előtt egészen
lelassul a mozgása, hogy a kellő pillanatban ostorszerű mozdulattal válthasson
irányt laza csuklóval a vonós kéz. Ez csak egy példa volt az egy hangsúlyos
vonásra. Természetesen az első hangsúly lehet elnyújtott, viszonylag hangsúlytalan,
de gyakori eset az is, hogy nem húzzuk folyamatosan a vonót, tehát a következő
hangsúly előtt leállunk vele. Ilyenkor a szünet előtti hang lehet elhalkuló,
vagy pontszerűen megállított. Utóbbi esetben rendkívül fontos a megállítás
pontos időzítése. Végül ide tartozik az az eset is, amikor a vonás egyetlen
rövid hangsúlyból áll. Ennek is lehet két fajtája a szerint, hogy a vonót
a húrra szorítva indítjuk meg, vagy a levegőből bizonyos sebességgel érkezve
„csípjük” meg vele a húrokat.
4.2.2
A dűvőket aszerint osztjuk két részre, hogy vonóváltáskor rögtön indul e
visszafelé a vonó, vagy megszakítással, tehát zenei szünet közbeiktatásával
. 4.2.2.1
Folyamatos dővő
A vonót lefelé rögtön hangsúllyal indítjuk. Utána hamar ellazítjuk csuklónkat,
hogy a vonó közepére érve új hangsúlyt helyezhessünk el, majd a vonót ismét
ellazult csuklóval egészen a végéig húzzuk. Ott meg nem állítva úgy fordítjuk
meg, hogy egyúttal hangsúly is keletkezzen. Ellazult csuklóval húzzuk immár
felfelé a vonót. A közepéhez érve elhelyezzük a negyedik, egyben utolsó hangsúlyt,
majd egészen a kápáig laza csuklóval haladunk. Itt újra kezdjük a folyamatot
úgy, hogy megállás nélkül hangsúlyosan vonásirányt váltunk. A legtöbb csárdást
és a verbunkokat ilyen vonással kísérjük. A folyamatos dűvő belső ritmusa
szerint igen változatos lehet. A belső ritmust befolyásoló tényezők lehetnek
bizonyos ritmuspontok, például a zenei 2 és 4 erősebb hangsúlyozása. Így tehetjük
a kíséretet aszimmetrikusabbá, feszesebbé és épp ezen finomságok pontos megvalósításával
közelíthetjük meg a különböző kíséreti stílusjegyeket. Mit is tehetünk egyetlen
hangsúllyal ?
- Kissé hamarabb vagy később indíthatjuk, vagy fejezhetjük be,
- Játszhatunk a vonó sebességével és nyomásával is. Ezen eszközökkel bármilyen
folyamatos dűvőt megvalósíthatunk.
4.2.2.2 Megszakított dűvő
A vonót lefelé rögtön hangsúllyal indítjuk. Utána hamar ellazítjuk csuklónkat,
hogy a vonó csúcsához érve megvalósíthassuk a következő hangsúlyt. A csúcsnál
teljesen megállítjuk a vonót. A szünet ideje alatt felkészülünk arra, hogy
felfelé is elegendően nagy hangsúllyal tudjuk indítani a vonót. Utána a vonót
tovább tolva felfelé a csuklónkat ismét ellazítjuk, hogy a kápánál megvalósíthassuk
az utolsó hangsúlyt. Utána ismét szünetet tartunk és újra indítjuk a folyamatot.
A vonó közepén a két hangsúly közötti időben nem tökéletesen egyenletes a
megszólaló hang. Annak dinamikai ívével nagyban befolyásolhatjuk a vonás belső
ritmikáját. Csak egy rövid példa: A SZÉKI magyar vonásában a két hangsúly
között a vonó folyamatosan gyorsuló , tehát egyre erősödő hangot hoz létre.
A vonó végére érve már annyira hangossá válik, hogy a megállítás pillanatában
keletkezik a második hangsúly.
4.3 Aszimmetrikus vonások
Sokféle aszimmetrikus vonás létezik. Alapvetően jó hozzáállás az, ha a leghűbben
törekszünk a hegedűs által diktált fő ritmusképletet lekövetni. Felsorolnék
néhány jellemző esetet:
A zenei 1-2-3-4 es ritmuspontokon belül úgy zajlik le, hogy az 1-2 és a 3-4
között hosszabb idő telik el, mint a zenei 2-3 illetve a 4-1 között. Ez a
megszakított sántadűvő tipikus esete. Jó példa rá a széki magyar és a kalotaszegi
legényes vonása, bár a kettő között is lényeges különbségek vannak.
A fenti példa fordítottjaként említhető a széki lassú vagy bizonyos asztali
nóták kíséretei. Ebben az esetben a zenei 1-2 illetve 3-4 ritmuspontok között
kevesebb idő telik el mint a 2-3 vagy a 4-1 között.
Az egyszerű dűvőben, amikor lefelé és felfelé is két hangsúlyt játszunk,
szinte minden esetben a zenei 2 és a 4 ritmushelyei jobban hangsúlyozandók.
Kissé erősebben megnyomhatók, esetenként hamarabb elkezdhetők illetve nagyobb
sebességgel megszólaltatandók. Ezek mértéke a leheletfinomtól az igen erősen
hangsúlyozott eltérésekig is előfordulhatnak. Zenéje, tájegysége, tánctípusa
válogatja. Ezek taglalása jelen keretek között lehetetlen. Hallgatózni, figyelni
és zenével együtt gyakorolni célszerű.
Létezik olyan aszimmetria is, ahol a zenei 1-2-3-4 az időben egyre ritkábban
szólaltatandó meg. Ez a fajta fura ritmusképlet leginkább a Maros-mente környéki
purtáta nevű tánc kísérőzenéjében érhető tetten, de nyomokban sok más helyen
is megfigyelhető. A ritmuspontok nagyjában az alább megjelenítendő módon követik
egymást az időben:
1 2 3 4 -
1 2 3 4
Vannak még ennél is komplikáltabb aszimmetritások is, melyek szabályrendszere
csak egy egész dallam lefutása alatt értelmezhetők. Ilyen például a mezőségi
akasztós dallamok, ahol túl a sorokon belüli sánta ritmikán, az utolsó sor
végén külön gyorsítások bonyolítják a helyzetet.
4.4 A zenei 2/4-et hangsúlyozó vonások (esztamm, vagy „un
CA un CA). Rendívül gyakori kíséreti mód. Mondhatjuk, hogy épp erről a kíséreti
módról nevezték el hangszerünket kontrának. A 4/4 –es ritmusképletekben a
zenei 1 és 3 a hangsúlyos. Ezeket a ritmuspontokat mindig valamilyen basszushangszer,
általában a bőgő hozza. A zenei 2-4 –et pedig a brácsa. Az ilyen kiséreti
mód kétszerezi a zene ritmusát, vagy úgy is mondhatjuk, hogy részletezőbbé
teszi azt. Kétféle esztammot, tehát kettőt-négyet játszó vonásnemet különböztetünk
meg. A rövid és a hosszú esztammot. A kettő közötti különbség nevükben rejlik.
A rövidesztamm általában igen rövid ideig szól. Néha csak úgyszólván megpöccintjük
a húrokat a vonóval. Más esetekben azonban jól hallható rövid vonásként érzékelhető.
Lehet levegőből, de lehet a húrokra szorított vonóval is indítani. A hosszú
esztamm ezzel szemben hosszú ideig tartó vonást jelent. Renkívül fontos az
esztamm ritmuspontok JÓ elhelyezése a zenei 1 és 3 között. Ha jól megfigyeljük,
nem pontosan középre esnek, hanem általában kissé késni szoktak velük. Ennek
egzakt meghatározása lehetetlen. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy sok zenehallgatással
lehet kialakítani a belső óránk kívánatos „pontosságát”. Ha a legelső zenei
„1” után azonnal megszólaltatjuk az esztammhangsúlyt, ezzel azonnal meghatározzuk
a zene tempóját is. Ezért célszerű megvárni a hegedűs játékából néhány taktust.
Megértve és megismerve az általa beállított, diktált tempót, valószínűleg
helyesen fogunk belépni. Egy jó kontrás könnyedén és észrevétlenül képes befolyásolni
a zene tempóját és feszességét. Egy idevágó történet szerint egy jó roma kontrás
akár a RÁDIÓban hallott zene tempóját is el tudja „vinni”. A mondat természetesen
nem szó szerint értendő, de jól kifejezi a lehetőségeket.
4.5 Speciális, összetett és kevert vonások
A fenti vonások gyakran keverednek egymással, azaz egyidőben több vonáselem
is alkalmazható egy újabb, jobb ritmusképlet meg-valósítása érdekében. A valóságban
előforduló összes variáció ezen keretek között felidézhetetlen, mégis felsorolnék
néhány tipikus esetet.
A négyes dűvő lényege az, hogy lefelé és felfelé vonáskor is egyetlen vonóirányon
belül négy ritmuspontot szólaltatunk meg. Lefelé 1-2-3-4, felfelé 5-6-7-8.
Természetesen a megszólaló nyolc hangsúly nem egyforma erővel szólal meg.
Leggyakoribb esetben az 1,3,5,7 a hangsúlyos és a 2,4,6,8 inkább visszhangként
hallhatóak a laza csukló mozgása következtében. Ennél érdekesebb és izgalmasabb
a helyzet, ha a 2,4,6,7,8 –as ritmuspontokat hangsúlyozzuk erőteljesebben.
A szászcsávási zenekar Csángáló nevű kontrása ennek a vonásnak a nagymestere.
A lassabb tempójú megszakított sántadűvő sokféle módon változtatható komplikáltabb
vonássá. Általában a középen létrehozott újabb hangsúly léte teszi izgalmasabbá
a ritmikát. Így keletkezhetett a különböző ritkamagyarok, vagy a mezőségről
ismert szökős vonásai is.
A gyorsabb tempójú szegényes férfitánc kísérete a legényesvonásból eredeztethető.
Úgy alakult ki, hogy a megszakított sántadűvő vonásának végei után, pontosan
a megszakítás idejébe egy rövid, újabb ritmuspontocskát helyeznek el a vonófordítás
elé. Ezzel rendkívül pattogóvá válik a zene
4.6 A sokféle vonásnemről röviden.
Láthatjuk, hogy sokfajta vonás létezik. Próbálgassuk a fenti vonásokat egyszerű
akkordpárokkal. A különböző vonások pontos alkalmazása a szaktanfolyamok feladata
legyen. Mi most a vonókezelés adta ritmizálási lehetőségeket tekintettük át.
Célunk az, hogy a tanulni vágyó minden alapvető vonásfajtát megismerjen és
ezáltal bármely új ismeretlen vonást a helyére tudjon tenni és ki tudjon gyakorolni.
5 További akkordok haladóknak
Az alapakkordok, tehát a 12 dúrakkord ismerete után érdemes további harmóniákat
is megtanulni, hogy túl a mezőségies hangzáson más-fajta zenéket is lekísérhessünk.
5.1 A 7-es akkordok Más szóval vezetőakkordok. Funkciójuk
az, hogy a fület és a kezet a következő akkordra állítsa. Leggyakoribban a
melódia főhangjai előtt szokás őket alkalmazni, például bizonyos zenei sorok
végén. A G7-es akkord C-re, az A7-es akkord D-re, a H7-es akkord az É-re vezet.
Ebből látható az a törvényszerűség, hogy bármely 7-es akkord a nála magasabb
kvárt alaphangú dúr akkordra vezet, mintegy azt előlegezi meg. Ez a funkcionális
harmonizálás alapja.
5.2 A moll akkordok A moll szó lágyat, puhát jelent. A kemény,
világos hangzású dúr akkordoktól annyiban különböznek, hogy az alaphangra
nem nagytercet, hanem kistercet kell számolni és játszani. C-dúrban C-E-G
hármas szólal meg. A C alaphanghoz képest az E hang nagyterc távolságra van.
Ha Cmollt szeretnénk játszani, az E hangot félhanggal lefelé kell módosítani.
Így a C alaphangtól számított távolsága kisterc lesz. Magyarán esz hang, tehát
mollhangzást kapunk. Ezen analógiával kiszámolhatjuk, hogy a D-dúrban a nagytercet
képviselő fisz hangot kell f hangra módosítani, hogy d-moll-t kapjunk. Fenti
esetekben hangszerünkön ez annyit jelent, hogy a nagytercet fogó ujjunkat
egy félhangnyival lefelé kell vinnünk. A fogástáblázatot alapul véve tanuljuk
meg a moll harmóniák képeit és rögzítsük fejünkben és kezünkben az újabb fogásokat.
5.3 Gyakran előforduló akkordfüzérek (sémák) Az alább felsorolt
füzéreket soronként ismételgessük, amíg biztonsággal nem tudjuk őket. Célszerű
ezeket jól megtanulni, mert ezek a leggyakrabban előforduló akkordváltások
későbbi bonyolultabb melódiák lekísérésekor. Akkor már egyéb feladatokra tudunk
majd összpontosítani. Szükség lesz rá. Tehát néhány egyszerű séma: